Czy wiesz jak będziemy się bawić na naszych warsztatach? Dobrze!! Jednak żeby to było możliwe, musimy ustalić pewne podstawowe zasady, które będą obowiązywać nas wszystkich. Możemy je też naturalnie wzbogacać – w zależności od grupy i jej potrzeb.
1 Po pierwsze, na warsztaty dla Najmniejszych Dzieci przychodzi jeden Opiekun i jedno Dziecko. Od tej reguły bywają odstępstwa - w tych sprawach zawsze skontaktuj się z Agatą.
2 Po drugie, wszystkim powinno być na zajęciach wygodnie i bezpiecznie. Dlatego zalecam dla wszystkich strój umożliwiający swobodne, czasem intensywne poruszanie się, siadanie lub leżenie na podłodze, a także zmienne obuwie – „miękkie” lub skarpetki antypoślizgowe. Zdecydowanie warto mieć także dla Dziecka (a czasem i dla siebie ;-)) strój na zmianę, potrzebny w przypadku aktywności plastycznych czy zabaw z wodą, owocami, farbami itp. – na tych zajęciach czasem naprawdę się brudzimy. Przynoście Dzieciom tetry lub ręczniczki, żeby móc je wytrzeć po zabawie 😉
3 Po trzecie, warto wiedzieć kiedy co nas czeka, przynajmniej w zarysie. Rytm zajęć jest bardzo ważny dla Dzieci, pozwala im się czuć bezpieczniej.
ORIENTACYJNY HARMONOGRAM
4 Po czwarte, są pewne reguły, które uważamy za ISTOTNE dla powodzenia zajęć:
a) zakładamy, że w proponowanych zabawach Dzieci biorą udział razem z opiekunami lub przy ich wsparciu. Dzieci potrzebują nie tylko Waszej obecności ale też Waszej postawy i zaangażowania – żeby same wiedziały/czuły, co jest w danym momencie ważne i co jest dla nich bezpieczne – Wy też łatwiej wierzycie w bezpieczeństwo czegoś, jeśli zaufana Wam osoba to robi, a mniej, jeśli tylko o tym mówi. Ponadto, Dzieci uczą się przez naśladownictwo i pragną naśladować głównie tych, do których mają największe zaufanie, z którymi są w danym momencie najbliżej – czyli Was.
b) nie oczekujemy, że Dzieci będą w jakikolwiek szczególny czy zaplanowany sposób uczestniczyć w proponowanych zajęciach i Ty też tego od Dziecka nie oczekuj! Będziemy je WSPÓLNIE ZACHĘCAĆ, ale także pozwólmy im decydować o tym, co i jak jest dla nich interesujące – tylko wtedy będą się dobrze i PO SWOJEMU bawić! Pokazujemy im „sobą” co jest w danym momencie ważne na zajęciach, ale pozwalamy im dokonać samodzielnego wyboru. Wybory te kształtują się w zgodzie z ich temperamentem, doświadczeniem, zainteresowaniem, a czasem po prostu kondycją psychofizyczną czy momentem w ciągu dnia. Wybory te zmieniają się też w czasie, wraz z oswojeniem grupy i ilością odbytych zajęć; UWAGA! Ta zasada nie wyklucza namawiania Dzieci do przestrzegania przyjętych na zajęciach reguł i pokazywania im na czym te reguły polegają.
c) bacznie obserwuj swoje Dziecko i sprawdzaj, czy proponowana aktywność, ruch lub muzyka nie straszą go lub nie męczą zanadto – zawsze możecie odpocząć i wyciszyć się poza Salą a potem wrócić – spora ilość nowych bodźców może zmęczyć, już od samego bycia w tym, patrzenia i słuchania. A to Ty najszybciej i najlepiej rozpoznasz stan Dziecka;
d) proponowana na zajęciach muzyka to nie tylko piosenki w naszym wykonaniu, ale też muzyka „z komputera”. Taka muzyka występuje w ograniczonym zakresie, ale stanowi czasem dość intensywną stymulację – warto o tym pamiętać;
e) podczas zajęć każdy Opiekun bierze odpowiedzialność za siebie i przyprowadzone Dziecko, w tym za własną i Dziecka dyspozycję zdrowotną. Jeśli wiesz, że Twoje dziecko ma objawy mogące niepokoić innych Opiekunów, a jednocześnie wiesz, że nie jest to zaraźliwa choroba tylko np. alergia itp, uprzedź o tym na początku zajęć.
Znaczenie zabawy
Czy obudzeni w środku nocy możecie powiedzieć, jakie znaczenie dla rozwoju człowieka ma ZABAWA? Ja tak, bo to moja główna kompetencja zawodowa. Tak, tak, mówię to zupełnie poważnie i bez zażenowania - na zabawie, szczególnie z małym dzieckiem, znam się dobrze. Dlatego w poniższej skrótowej informacji, spokojnie w miejsce słowa "dziecko" możecie wstawić moje imię. A może i swoje?
Warto tańczyć dla zabawy!
„Czy kiedy pomyślą Państwo o tańcu i ruchu, przychodzi Państwu do głowy balet, modern jazz dance czy jakaś inna postać stylizowanego ruchu? Z powodu takich skojarzeń wielu ludzi nie odważa się tańczyć. Taniec jednak można też rozumieć jako bezpośredni i naturalny sposób poruszania się, gdzie żaden autorytet nie narzuca tej czynności jakichkolwiek wyobrażeń co do estetyki. (…)” A. Halprin Taniec jako sztuka uzdrawiania
Bliskie spotkanie w tańcu
Czy zastanawialiście się, dlaczego prowadzę zajęcia świadomego ruchu i tańca kreatywnego z elementami terapii tańcem adresowane do osób dorosłych, którym w tańcu towarzyszyć mogą małe Dzieci? Przecież wystarczyłoby dać tę przyjemność dorosłym, a Dzieckiem w tym czasie może zająć się ktoś inny. Otóż NIE! Jestem innego zdania.
Gdy świadomie dotykam ziemi
Koncepcja codziennego dotykania Ziemi jest oczywista, zrozumiała, usprawiedliwiona choćby grawitacją - dla starszych i bezpośrednią bliskością – dla Małych, którzy od niej zaczynają swą podróż wzwyż.
Zapraszam też do zapoznania się z Regulaminem korzystania z Warsztatów Agaty
Pobierz plik PDF