Informacja dla opiekunów

Informacja dla opiekunów

Czy wiesz jak będziemy się bawić na naszych zajęciach? Dobrze!! Jednak żeby to było możliwe, musimy ustalić pewne podstawowe zasady, które będą obowiązywać nas wszystkich. Możemy je też naturalnie wzbogacać – w zależności od grupy i jej potrzeb.

A więc zaczynamy:

1) Po pierwsze, wszystkim powinno być na zajęciach wygodnie i bezpiecznie. Dlatego obowiązujący wszystkich – Małych i Dużych – strój, to strój umożliwiający swobodne, czasem intensywne poruszanie się, siadanie lub leżenie na podłodze, a także zmienne obuwie – „miękkie” lub skarpetki antypoślizgowe. Zdecydowanie warto mieć także dla Dziecka (a czasem i dla siebie ;-)) strój na zmianę, potrzebny w przypadku aktywności plastycznych czy zabaw z wodą, owocami, farbami itp. – na tych zajęciach czasem naprawdę się brudzimy.

2) Po drugie, warto wiedzieć kiedy co nas czeka, przynajmniej w zarysie. Rytm zajęć jest bardzo ważny dla Dzieci, pozwala im się czuć bezpieczniej. Taki mamy orientacyjny harmonogram:

Cały czas naszego spotkania to ok. 90 minut.

Pierwsze ok. 30 min. warsztatu to czas swobodny – dla Dzieci na aklimatyzację, poznanie wnętrza, porozglądanie się i cokolwiek okaże się dla nich potrzebne (będą wyłożone drobne zabawki/ przedmioty do aktywizacji itp). Dla opiekunów jest to dobry czas na pogadanie, załatwienie formalności i rozgoszczenie się. UWAGA! Bywa, że nie doceniamy czasu swobodnego, traktujemy go jak „akademicki kwadrans” – czas na spóźnienie. Nic bardziej mylnego! Dzieci powinny się oswoić z miejscem, z innymi ludźmi – nawet jeśli to nie jest ich pierwszy raz. Dla nich w zasadzie to zawsze jest trochę pierwszy raz. Ponadto, Dziecko niewybawione, nie chce potem zbytnio brać udziału w dalszej, już bardziej ustrukturalizowanej części zajęć. Dlatego przychodźcie punktualnie :-).

Po czasie swobodnym, czyli po ok. pół godzinie, rozpoczniemy WSZYSCY wspólne powitanie oraz zabawę ruchowo – taneczną – „rozgrzewkę”, a potem zabawy tematyczne – różnorodne ćwiczenia i aktywności w temacie zajęć. Tu nastąpią wszelkie prace manualne, zadania brudne i czyste, wyzwania lub zwyczajne proste aktywności, w których Mali i Duzi uczestniczą RAZEM – dlaczego „razem”, informuję w pkt. 3).

W zależności od kondycji/ zaangażowania Dzieci, po ok. 45 minutach od początku zajęć, pojawi się przerwa na przekąskę (trwa ok. 15 minut). To jest czas przejścia do innej sali (zawsze jemy bowiem tylko w sali przeznaczonej do tego celu), gdzie w grupach młodszych Dzieci mogą jeść np. w krzesełkach do karmienia a Opiekunowie mają swój moment na kawę/herbatę i rozmowę. W starszych grupach, Dzieci same nakrywają sobie do stołu – wyjmują naczynia z przeznaczonych dla nich szafek, a Opiekunowie pomagają im nałożyć jedzenie/ nalać picie. Jedzenie dla Twojego Dziecka musisz mu zapewnić, my zapewniamy wodę czy herbatkę, ale często mamy też nieco jabłek czy chrupek ryżowych na poczęstunek.

Po jedzeniu wracamy do sali głównej, gdzie rozpoczniemy sekwencję wyciszającą, czyli aktywności relaksacyjne, kończące zajęcia, jak np. spokojna piosenka, bujanie, czytanie czy opowiadanie krótkiej bajki, teatrzyk. Potem następuje wspólne pożegnanie. Ponieważ Dzieci mocno definiują to, co się wydarza – ogólny harmonogram może ulegać pewnym nieznacznym modyfikacjom.

3) Po trzecie, są pewne reguły, które uważam za ISTOTNE dla powodzenia zajęć:

a) zakładam, że w proponowanych zabawach Dzieci biorą udział razem z opiekunami lub przy ich wsparciu. Dzieci potrzebują nie tylko Waszej obecności ale też Waszej postawy i zaangażowania – żeby same wiedziały/czuły, co jest w danym momencie ważne i co jest dla nich bezpieczne – Wy też łatwiej wierzycie w bezpieczeństwo czegoś, jeśli zaufana Wam osoba to robi, a mniej, jeśli tylko o tym mówi. Ponadto, Dzieci uczą się przez naśladownictwo i pragną naśladować głównie tych, do których mają największe zaufanie, z którymi są w danym momencie najbliżej – czyli Was.

b) nie oczekuję, że Dzieci będą w jakikolwiek szczególny czy zaplanowany sposób uczestniczyć w proponowanych zajęciach i Ty też tego od Dziecka nie oczekuj! Będziemy je WSPÓLNIE ZACHĘCAĆ, ale także pozwólmy im decydować o tym, co i jak jest dla nich interesujące – tylko wtedy będą się dobrze i PO SWOJEMU bawić! Pokazujemy im „sobą” co jest w danym momencie ważne na zajęciach, ale pozwalamy im dokonać samodzielnego wyboru. Wybory te kształtują się w zgodzie z ich temperamentem, doświadczeniem, zainteresowaniem, a czasem po prostu kondycją psychofizyczną czy momentem w ciągu dnia. Wybory te zmieniają się też w czasie, wraz z oswojeniem grupy i ilością odbytych zajęć;

c) bacznie obserwuj swoje Dziecko i sprawdzaj, czy proponowana aktywność, ruch lub muzyka nie straszą go lub nie męczą zanadto – zawsze możecie odpocząć i wyciszyć się poza Salą a potem wrócić – spora ilość nowych bodźców może zmęczyć, już od samego bycia w tym, patrzenia i słuchania. A to Ty najszybciej i najlepiej rozpoznasz stan Dziecka;

d) proponowana na zajęciach muzyka to nie tylko piosenki w naszym wykonaniu, ale też muzyka „z komputera”. Taka muzyka występuje w ograniczonym zakresie, ale stanowi czasem dość intensywną stymulację – warto o tym pamiętać;

e) podczas zajęć każdy Opiekun bierze odpowiedzialność za siebie i przyprowadzone Dziecko, w tym za własną i Dziecka dyspozycję zdrowotną. Jeśli wiesz, że Twoje dziecko ma objawy mogące niepokoić innych Opiekunów, a jednocześnie wiesz, że nie jest to zaraźliwa choroba tylko np. alergia itp, uprzedź o tym na początku zajęć.

Dużo tego? No może tak się wydawać – ale jednak te podstawy bardzo ułatwią nam dobrą wspólną zabawę, zapewniam. I zapraszam!

Agata

Regulamin

Zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem korzystania z Warsztatów Agaty